Algemeen

< Terug naar algemeen

Impuls van bijna 14.000 euro voor verenigingsleven in Hattem


Gepubliceerd op 16-04-2018 11:36

Impuls van bijna 14.000 euro voor verenigingsleven in Hattem

HATTEM - De 10 clubs die hebben deelgenomen aan de Rabobank Clubkas Campagne hebben afgelopen zaterdag tijdens een feestelijke happening op het Marktplein in Hattem samen 13.888,55 euro ontvangen van Rabobank IJsseldelta. In totaal investeerde deze bank  100.000 euro en reikte daarnaast in Genemuiden en in Kampen twee bonusprijzen uit. De Rabobank Clubkas Campagne is in Regio Zwolle een initiatief van drie Rabobanken die samen 356.000 euro hebben geïnvesteerd in het verenigingsleven. In totaal hebben 584 verenigingen en stichtingen een bijdrage ontvangen voor hun clubkas. Een welkome bijdrage aan een sector die alle support verdient.

Nederland telt ruim 50.000 verenigingen en stichtingen. Het verenigingsleven zorgt voor sociale samenhang. Iedereen die bij een club is aangesloten doet dat omdat ze ergens aan mee willen doen. Ook in Regio Zwolle vormen deze clubs een groot sociaal netwerk;  ontmoetingsplaatsen waar mensen samen sporten, met elkaar zingen, muziek maken of een goed doel ondersteunen. Ook leiden ze talenten op die zonder de vereniging of stichting nooit zover zouden komen. Daarom ondersteunt Rabobanken verenigingen en stichtingen in hun activiteiten.

Uit handen van zowel Rabo-medewerkers als ledenraadsleden ontvingen de clubs hun cheques: Hatto Heim (€ 1.904,45), Kinderboerderij ’t Dijkweitje (€ 2.731,26), Rond Uit Hattem (€ 2.071,67), de Christelijke Muziekvereniging Hattem (€ 1.570,01), tafeltennisvereniging Smash '70 (€ 1.096,22), muziekvereniging Ontwaakt (€ 1.012,61), TC Hattem (€ 752,49) en Hattemse Mixed Hockey Club (€ 659,59). De uitreiking was in handen van presentator Willem Gunneman en werd omlijst door de Hattemse dichter Hans Lambrechts.

De Rabobank een coöperatie. Zij hebben geen aandeelhouders, maar leden. Leden vervullen een belangrijke rol, zowel in het meedenken met de koers als in het meebeslissen over de bestemming van de winst. Niet de bank, maar de leden geven de doorslag.  Zo ook in de verdeling van de Clubkas Campagne waarin ieder lid 5 stemmen kon uitbrengen op zijn favorieten. De clubkasopbrengsten zijn in Hattem gemiddeld relatief hoog in vergelijking met Kampen en Zwolle. Dit betekent dat de betrokkenheid van Rabo-leden bij het lokale verenigingsleven gemiddeld hoog is in Hattem. En daar hebben de clubs goed van kunnen profiteren.

Verenigingen kampen met een teruglopend aantal vrijwilligers, minder financiële middelen en een afname van leden. Betrokkenheid en zichtbaarheid zijn van waarde om leden en vrijwilligers te boeien en binden om mee te (blijven) doen. De Rabobank Clubkas Campagne draagt hieraan bij door clubs uit te dagen om zichzelf op een creatieve manier presenteren en jeugdige leden te activeren. Deze oproep heeft verscheidene clubs gemotiveerd om een eigen campagne te voeren.

Foto: Marcel Senz.





Realisatie: Rietberg Webdesign Hattem